Valgfag

Fysisk aktivitet og helse

Faget deles inn i 6 undergrupper: tennis, alpint, dans, fotball, langrenn og sport/skolen.

Design og redesign

Et valgfag hvor elevene får muligheten til å lage ulike produkter utviklet fra gjenbruksmaterialer. I valgfaget «design og redesign» skal elevene jobbe med de ulike fasene i en designprosess frem til et ferdig produkt. Skapende arbeid er sentralt. I faget vil vi jobbe med en rekke ulike prosjekter der elevene vil få utforske ulike gjenbruksmaterialer og utvikle nye produkter.

Programmering

I valgfaget programmering lærer vi hvordan ulike program kodes. Hvordan vi koder for bevegelse, for lyd, for farge, for regler i spill, for kommunikasjon og for å oppdage feil. Alt dette gjør vi gjennom opplæring og eksperimentering.

Innsats for andre

I valgfaget Innsats for andre handler det om at elevene skal få praktisk erfaring med frivillig arbeid og mulighet for å gjøre noe for andre og bidra til fellesskapet. Elevene vil jobbe aktivt med å gjøre elevmiljøet ved Midtsuen skole enda bedre. Gjennomføring av valgfag avhenger av antall søkere. Dersom det er svært små grupper, vil det ikke være mulig å sette opp faget.

Fra skoleåret 2024/2025 tilbys også disse valgfagene på 9. og 10.trinn:

Produksjon for scene

Produksjon for scene handler om å gi elevene erfaring med scenisk produksjon. Gjennom faget skal elevene få erfaring med de ulike delene i en scenisk produksjon, fra planlegging til ferdig produkt. Elevene skal også få kulturopplevelser og utforske ulike kunstneriske uttrykk. Faget skal bidra til at elevene utfordrer og utvikler sine ferdigheter faglig og sosialt gjennom kunstnerisk samarbeid og samspill. Kreativitet og engasjement er egenskaper samfunnet og arbeidslivet vil ha behov for i framtiden.

Frilufstliv

Friluftsliv handler om at elevene skal utvikle turglede og respekt for naturen og naturressursene. Faget skal gi elevene forståelse av mangfoldet i naturen. Faget skal også bidra til å fremme fysisk og psykisk helse ved å gi elevene erfaring med å bruke naturen til rekreasjon og aktiviteter. Videre skal faget styrke elevenes evne til å ta vare på seg selv og andre i naturen.

For spørsmål, kontakt Thomas Hågensen: thomas.hagensen@osloskolen.no

Bytte valgfag:

Regler for bytting av valgfag:

For nye 8. trinn:

Eleven kan bytte valgfag før høstferien inneværende år, med skriftlig bekreftelse av undervisningsinspektør, mulig med oppstart i det nye valgfaget etter høstferien. Se på kalenderen på forsiden av hjemmesiden for dato på høstferien. Siste frist for bytting er før høstferien!

For neste års 9. og 10. trinn:

Nåværende 8. og 9. trinn velger selv valgfag i IST. Dette må gjøres innen 25.05.24. Ta kontakt med kontoret dersom du har spørsmål rundt dette.

QR-kode

Valgfag i Oslo

Valgfagene skal ha to funksjoner:

De skal forsterke basisfagene og gi muligheter for fordypning, alt etter elevenes behov.

Valgfagene skal videre bidra til å øke elevenes motivasjon for skolen og opplæringen, gjennom å tilby læring på alternative læringsarenaer samt ivareta en praktisk tilnærming til arbeid i fagene.