Hvis du som elev i grunnskolen eller foresatte med elever i grunnskolen, ønsker å klage på standpunktkarakterer eller eksamenskarakterer, så finner du veiledningen så finner du mer om det på Statsforvalteren sine nettsider. Det er ikke klagerett på karakterer gitt underveis, som f.eks. halvårsvurderinger. Det oppfordres til å ta kontakt med faglærer dersom man har spørsmål til halvårsvurderingen.
Elever og foresatte har mulighet til å klage på standpunktkarakterer som settes, men ikke halvårsvurderinger. Statsforvalteren i Oslo og Viken sin orientering om retten til å klage på karakter finner du her.
Vi som skole ønsker å trekke frem noen viktige punkter i den forbindelse.
- Klagefristen er 10 dager fra karakterene publiseres. Det betyr at en evt. klage må komme innen 17.juni.
- Klagen må være skriftlig og sendes til rektor. Det må stå hva du vil klage på.
- Dersom du sender inn en klage på en standpunktkarakter må faglærer skrive en begrunnelse for karakteren din og rektor skal skrive en uttalelse om hvordan skolen har behandlet saken. Dette sendes Statsforvalteren. Statsforvalteren skal bare vurdere om reglene for karaktersetting er fulgt. De skal ikke overprøve lærerens faglige skjønn. De tar med andre ord ikke stilling til om karakteren er riktig i forhold til elevens faglige nivå.
- Dersom man får medhold av Stasforvalteren sendes saken tilbake til skolen, hvor rektor og faglærer skal ta en ny vurdering av karakteren.
Hvis du lurer på noe i forbindelse med standpunkt og klagemulighet er det bare å ta kontakt med kontaktlærer eller direkte til skolens kontor.
Klage på eksamenskarakter
Les om å klage på eksamenskarakter på Oslo kommunes nettsider
Klage på standpunkt
Husk 10 dagers frist. Fristen gjelder fra den dagen karakter er gjort tilgjengelig for eleven.